Wanneer je een bedrijf opstart, denk je vaak na over de mogelijkheden die het kan scheppen voor jezelf en voor de wereld. Jij gaat immers iets nieuws de wereld in brengen. Je denkt al na over de stappen die je moet zetten. Zowel voor in de toekomst als praktische dingen nu. Maar waar je waarschijnlijk nog niet aan gedacht heb, is het debiteurenbeheer. Zeker voor mensen die nieuw zijn in het runnen van een eigen bedrijf. Wanneer je al ervaring hebt opgedaan, heb je hier vroeg of laat, positief of negatief al eens mee te maken gehad. Maar aangezien we het negatieve liever mijden vertel ik je in deze blog over goed debiteurenbeheer.

Duidelijke afspraken onderling

Debiteurenbeheer begint bij het eerste contact met de klant en gaat in op het moment dat er een afspraak gemaakt wordt waar een vergoeding tegenover staat. Het is dan ook belangrijk om altijd duidelijk te zijn. Zowel naar eventuele medewerkers als naar de klant. Maar duidelijkheid kan ook vooraf al plaats vinden. Zet informatie over jouw bedrijf online en zet hier referenties bij. Zo voorkom je dat je niet serieus genomen wordt en trek je enkel serieuze klanten aan.

Administratie op orde

Uiteindelijk is het dan natuurlijk de bedoeling dat er geld binnenkomt. En wanneer dat gebeurt, kan het zo zijn dat je enthousiast wordt. Dat is allemaal prima zolang je maar wel op blijft letten. Alles moet bijgehouden worden. Zo krijg je als bedrijf een eerlijke reputatie wanneer er iets verkeerd gaat en loop je financieel niet ineens achter als je niet betaald wordt, want jij hebt dat al lang door en zo kan je vervolgstappen ondernemen. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je runt en de grootte daarvan kan je ervoor kiezen om het bijhouden van de administratie uit te besteden. Laat jezelf hier goed over informeren en maak geen overhaaste beslissingen.

Een stok achter de deur

Want wanneer het niet zo lekker loopt en er afspraken wat betreft betalingen niet nagekomen worden, wil je hier wat aan doen. Dit is namelijk ook onderdeel van debiteurenbeheer. Schakel je een incassobureau in? Zoek je persoonlijk contact met de klant? Het is aan jou maar het is handig om ook dit vooraf al duidelijk te hebben. Dan weet de klant wat hij of zij kan verwachten en dat geeft voor jou ook vertrouwen en rust.

Zo weet je in ieder geval weer wat meer over debiteurenbeheer. Nu verder met het volgende onderdeel!