Lekker driften door de bochten, met Mario Kart Wii was het altijd dolle pret. NU game ik eigenlijk bijna niet meer, dus toen ik laatst voor het eerst sinds tijden weer vrienden langs hadden we opeens een nostalgische bui. Iemand vroeg of ik mijn Wii nog had. Na wat gepruttel hadden we de hele kit weer aan de praat.

Mario kart

Het was alsof we terug in de tijd waren gedoken. Iedereen zat diep geconcentreerd naar het scherm te kijken terwijl ze de oude trucjes weer probeerde te leren. Af en toe herinnerde iemand zich opeens weer een afsnij route, waarop de groep de collectief “WAT?!” uitriep, de manoeuvre veroordeelde en vervolgens de volgende ronde dezelfde manoeuvre probeerde te doen met wisselend succes. Na een paar rondjes was men al weer lustig aan het driften in de bochten en elkaar aan het bekogelen met welgeplaatste groene schelpen.

Wii Sports

Toen we merkte dat onze concentratie aan het verslappen was gingen we over naar een klassieker, Wii Sports. Waar het niveau verschil te groot begon te worden bij Mario Kart was daar hier weinig risico van. Neen, iedereen wierp zijn bowlingbal met hetzelfde gebrek aan elegantie. Het was als een herontdekking van de Wii. Hoewel het nu als een gimmick word gezien door velen was er een bepaalde elegantie aan de Wii beweging. Het was echt boksen, echt honkballen, echt leuk. Het was ook een groot succes, de Wii, mede hierdoor.

Wii in beweging

De Wii bewegingen waren bij uitstek iets wat spellen toegankelijk maakte. Ik ben immers ooit zo begonnen, lekker aan de Wii Sports. De Wii was de bestverkopende console van zijn tijd vergeleken met zijn concurrenten. Met Kinect en de kopie van Playstation probeerde de concurrentie wel in te breken in deze markt, maar het lukte niet. Tegenwoordig is bewegen gereserveerd voor VR en Nintendo. Voor wie niet bekend is met de Switch, als het gaat om beweging is zo een Switch controller het summum door wat ze haptische feedback noemen. Dat betekent dat de controller kracht kan uitoefenen op je hand. Een van de technische demonstraties die ze hiermee deden was een simpel spel. In het spel pakte je een doosje vast. In dit doosje zaten een aantal balletjes. Je kon ze niet zien, alleen horen en voelen. Door rond te schudden met je controller kon je ene gevoel krijgen voor het aantal balletjes. Zou je je dat kunnen voorstellen met je telefoon?