Ben je ZZP’er? Dan weet je als geen ander hoeveel er op een dag aan je getrokken wordt. Niet alleen heb je het ontzettend druk met het ondernemen zelf, maar ook alle randzaken zoals de administratie, het aannemen van telefoontjes en de marketing vallen onder jouw takenpakket. Als ZZP’er sta je dan ook 24/7 ‘aan’ en ben je vrijwel altijd bezig met je werk. Dit zorgt ervoor dat veel ondernemers stress ervaren en moeilijk kunnen ontspannen op rustmomenten. Herken je dit en wil jij als ZZP’er meer rust ervaren? Lees dan snel verder voor de beste tips. 

Grenzen stellen

Als ZZP’er vallen alle taken die horen bij het runnen van je bedrijf volledig onder jouw takenpakket. Dit kan ertoe leiden dat mensen eigenlijk altijd iets van je willen, jij bent immers het enige aanspreekpunt. Veel ZZP’ers trappen hierdoor in de valkuil dat zij altijd bereikbaar willen zijn voor hun klanten en dat ze niet goed ‘nee’ durven te zeggen, uit angst om klanten te verliezen. Het is echter volstrekt normaal om binnen gestelde tijden telefonisch bereikbaar te zijn en je niet tot diep in de nacht te reageren op je social media berichten. Stel daarom grenzen voor jezelf en houd je hieraan. Communiceer met je klanten binnen welke tijden je beschikbaar bent en houd hier echt aan vast. Zo voorkom je dat de grenzen na verloop van tijd vervagen. 

Hulp inschakelen

Wil je graag altijd bereikbaar zijn voor je klanten, maar merk je ook dat je meer rust nodig hebt? Dit is voor veel ZZP’ers een lastig spanningsveld, maar is gelukkig gemakkelijk te verhelpen. Je kunt namelijk gewoon iemand inhuren die je klanten voor je te woord staat wanneer jij hier geen tijd voor hebt! Dit kun je bijvoorbeeld doen door de hulp van een telefoondienst in te schakelen. Dit is een telefoonservice waarbij professionals jouw klanten volgens een vooraf besproken script te woord staan en verslag uitbrengen van het gesprek. Zo kun jij je rust pakken, zonder je zorgen te maken dat je omzet misloopt omdat je even de telefoon niet opnam.

Prioriteiten stellen 

Als ondernemer wil je graag alles zo goed mogelijk doen. Je bent echter ZZP’er en kunt niet álles tegelijk doen. Stel daarom prioriteiten en breng goed in kaart welke activiteiten nu wel en niet bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Maak op basis van deze analyse keuzes en gun jezelf de rust om je te focussen op de zaken die echt van belang zijn voor jouw bedrijf, in plaats van je tijd te verdoen aan randzaken.