Wat is SEO?

Wat is SEO precies en hoe pas ik het toe? Dat is een vraag die steeds meer website eigenaren zichzelf stellen. De laatste jaren is SEO enorm belangrijk geworden. 15 jaar geleden, toen mensen net begonnen met het ontwikkelen van websites was het allemaal een stuk minder belangrijk. Men maakte een website en die verscheen daarna hoog in Google. Tegenwoordig hebben posities in Google alles te maken met een goede SEO. Deze term staat voor search engine optimization, of te wel zoekmachine optimalisatie.

Goede SEO zorgt voor goede posities

Een goed geoptimaliseerde website zorgt voor hogere posities in Google. Dat is natuurlijk precies wat je wilt, want zonder goede posities ontvang je (veel) minder bezoekers op je website. Wist je dat de meeste mensen die in Google zoeken niet verder kijken dan de eerste 5 zoekresultaten? Als je op een 7e of 8e plek staat zullen er nauwelijks bezoekers op je website terecht komen. Het is dan ook van belang om de optimalisatie zo ingericht te hebben dat je hoog in Google terecht komt. Maar hoe doe je dit precies?

Twee soorten SEO

Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie dan zijn er eigenlijk twee gebieden waar je je op moet focussen. On page en off page. Als je beide zaken goed hebt ingeregeld is de kans groter dat je op een mooie plek in Google komt. Dit is echter geen garantie, want vaak heb je ook te maken met concurrenten. Een zoekwoord als “winkelen in Wapenveld” zal veel minder concurrentie hebben dan een zoekwoord zoals “Hotels Amsterdam” bijvoorbeeld. Hoe meer concurrentie er is, des te lastiger het wordt om een hoge notering te krijgen.

On page SEO

Als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie is het verstandig om eerst naar het on page gedeelte te kijken. On page gaat over je website, hoe zit deze in elkaar? Zijn alle pagina’s en berichten voorzien van unieke titels en meta omschrijvingen? Bevatten artikelen foto’s of afbeeldingen? Hebben teksten een focus keyword en is de trefwoord-dichtheid op orde? Deze vragen zijn van groot belang als we het hebben over on page SEO. Het nadeel van SEO is dat de meningen vaak verdeeld zijn. De één zegt dat een trefwoord-dichtheid van 2% ideaal is, terwijl een ander een percentage van 2,5% of zelfs 3% noemt. On page optimalisatie is een soort ontdekkingstocht. Je zult zelf moeten ontdekken wat het beste is voor je website.

Off page SEO

Zodra je het idee hebt dat alles on page in orde is kun je met off page aan de slag. Off page kun je vergelijken met marketing. Een belangrijk onderdeel hierbij is linkbuilding. Een link naar je website die op een andere website is opgenomen kan gunstig zijn. Let er wel op dat het gerelateerde websites zijn. Stel dat je een website in de reisbracnhe hebt, zorg dan voor links op reisgerelateerde websites. Maak je veel gebruik van ongerelateerde links dan kan dit een negatief effect hebben op je positionering in Google. Off page SEO is overigens meer dan alleen linkbuilding. Maak ook gebruik van social media zoals Twitter en Facebook. Het kan geen kwaad om regelmatig een update of bericht te plaatsen. Daarnaast kun je natuurlijk ook share buttons opnemen op je website zelf. Bezoekers die een artikel interessant vinden kunnen deze leuk vinden of delen op Facebook of Twitter.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.